Cari Blog Ini

MAHUKAN YANG TERKINI? CLICK "LIKE".

Rabu, 1 Februari 2012

7 Lubang yang super amazing and menakutkan

7 Lubang yang super amazing and menakutkan

1. Kimberley Big Hole – South Africa

image

Ini adalah lubang yang digali dengan tangan (no machines wokkey) yang terbesar di dunia! Dengan kedalaman 1097 meter, ianya adalah sebuah lombong berlian yang telah ditutup pada tahun 1914. Dikatakan sebanyak 3 tan berlian pernah dikeluarkan dari sini! Wicked!

2. Glory Hole – Monticello Dam, California

image

Istilah “glory hole” digunakan pada lubang yg digunakan di empangan ketika airnya berkapasiti penuh dan perlu dibuang dari reservoir. Yg didalam gambar ni adalah Glory Hole of Monticello Dam, dan ianya adalah yang terbesar di dunia. Ianya mampu menampung 14,000 cubic feet air setiap saat! Woww!

3. Bingham Canyon Mine, Utah

image

Yang ni pulak adalah man-made excavation site yang terbesar di dunia. Mula digali dan digunakan pada tahun 1863 hinggalah ke hari ini, saiznya semakin dalam dan membesar. Dianggarkan kini kedalamannya menjangkau 3/4 miles dan lebarnya 2.5 miles!

4. Great Blue Hole , Belize

image

Lubang di tengah laut yg terjadi secara semulajadi ni terletak kira2 60 batu dari tanah besar Belize. Dikatakan ada banyak lagi lubang seperti ni di seluruh dunia, tapi yang ni yang paling gorgeous lah.

5. Mirny Diamond Mine , Serbia

image

Yang ni pulak terletak di Serbia dan merupakan lombong berlian kawasan terbuka yang terbesar di dunia! Dgn kedalaman 525 meter dan diameter 1200 meter, ianya menjadi kawasan No Fly Zone kerana banyak kes helikopter ter”sedut” ke dalamnya!

6. Diavik Mine, Canada

image

Lubang yang juga merupakan lombong ni bersaiz terlalu besar dan kedudukannya jauh di pedalaman, ianya ada airport sendiri dan runway nya mampu menampung pendaratan sebuah Boeing 737!

7. Sinkhole in Guatemala

image

Rasanya korang dah pernah tengok lubang camni, kan? Yang ni berlaku di Guatemala dan telah menelan berpuluh buah rumah dan mngorbankan 3 orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan