Cari Blog Ini

MAHUKAN YANG TERKINI? CLICK "LIKE".

Rabu, 1 Februari 2012

12 tempat misteri yang dijumpai dalam Google


Ok. Rasanya semua tahu pasal Google Earth kan? Dengan adanya internet, kita boleh guna Google Earth utk explore bermacam macam tempat dalam dunia ni dari rumah saja, plus kita dapat enjoy pemandangan yang pretty awesome dgn adanya bird-eye view technology dengan application ni. Bukan itu saja, Google Earth ni jugak dah banyak menolong scientists, archaeologists dan law enforcers utk undiscover bermacam macam tempat dalam dunia ni.

Yang ni adalah 10 tempat misteri yang dikira “amazing finds” dari Google Earth:

1. Tasik berdarah di Iraq

Ada ura2 mengatakan tasik ni merah disebabkan wujudnya rumah penyembelihan di kawasan ni, dan ada juga yang mengatakan bahawa terlalu banyak manusia dibunuh di kawasan ni sehingga warna tasik ni jadi merah. But of course, none of them tak diterima semua, tetapi officials tak bagi apa2 explanation tentang hal ni. So, sceptics believe that fenomena ni disebabkan oleh pencemaran di tasik ni yang menyebabkan warnanya bertukar menjadi merah. Hingga hari ini, ia masih dalam kajian.

2. Wajah di tanah liat (Face in the clay)

Yang ni pulak shot over Alberta, Canada. Kita boleh lihat wajah manusia memakai topi Native American. Fenomena ni mendapat nama gelaran “Badlands Guardian”. Officials menjelaskan bahawa ianya terjadi akibat tanah liat (clay) yang terhakis. Pemandangan yang nampak macam “earphone” tu sebenarnya adalah jalanraya dan telaga minyak.

3. Pulau berbentuk hati (heart)

Pulau ni mendapat hits yang sangatlah tinggi melampau ketika Valentine’s Day lepas! Ianya terletak diAdiatric, berdekatan dengan Croatian coast dan ianya tidak berpenghuni. Saiznya adalah 130,ooo square yards dan dinamakan Galesnjak. Tuan punya pulau ni tak tahu pun tentang bentuk pulau ni hinggalah ada request dari beberapa romantic couples untuk menyewa pulau ni! WTF?!

4. Kapal yang hilang?


Kapal yang kita tgk ni adalah S.S Jassem, sebuah feri kargo dari Bolivia yang terlanggar timbunan batu karang di laut Sudan dan terdampar di atasnya pada tahun 2003. Google Earth berjaya merakam gambar kapal karam ni, dan ianya adalah gambar kapal karam yang terbesar dalam Google Earth! Cool!

5. Swastika (Lambang Nazi)

Ni cerita yang WTF sedikit; gambar ni menunjukkan The Coronado Naval Amphibious Base di San Diego, US yang dibina pd tahun 1967. Punyalah lama bangunan ni ada, sekor pun tak perasan yang bila shot from the sky, bentuk bangunan ni menyerupai Swastika, yakni lambang yang digunakan Nazi ketika WW2! Sbb takut ramai yg mengamok, Navy telah membelanjakan US$600,000 dalam usaha utk mengubah bentuk bangunan ni! Bahahahahah!

6. Oprah Maze

Ni bukannya hasil Photoshop wokkey! Seorang peminat setia Oprah Winfrey telah mendedikasikan masanya untuk membina corn maze pada tahun 2004. Well, nak kata hebat ke, bodoh keldai ke, saya pun tak tau..

7. Firefox crop circle

Sempena menyambut “download Firefox yang ke 50 juta”, Linux Users dari Oregon State University telah membina logo Firefox di atas cornfield pada tahun 2006, dengan bersaiz 45,000 sq feet! Nice!!

8. Atlantis??

Yang ni paling misteri; Gambar grid ni dirakam off the coast of Africa, dan garisan2 itu dikatakan bahawajalanraya di bawah laut. Kawasannya pula hampir seluar Wales. Engineers di Google Earth menyangkal dakwaan ni dengan mengatakan bahawa ianya hanyalah digital effects yang terhasil akibatsonars yang digunakan oleh bot untuk data pemetaan. Anyway, ramai yang tetap percaya ianya adalahAtlantis.

9. Santa Clause

Haa, gambar ni dirakam di Finland. Saiznya pulak dianggarkan hampir 60km dari “hujung kaki” sampai ke “hujung rambut”!

10. Jet Pejuang di carpark

Ni misteri yang bahahahahaha; “Kenapa ada fighting jet di parking area kawasan perumahan di Paris??”. Ada yang mengatakan ianya full scale model untuk Mirage 2000 di kampus University of Paris. Ada pulak yang mengatakan bahawa ianya adalah Mirage lama yang diletakkan di Dassault System Office. Yang ni masih dalam kajian..

11. UFO landing pad?

google earth top 10 searches atlantis bad lands blood lake ferry firefox graveyard missile oprah spy satellite swastika

Yang ni pun salah satu Google Earth mystery. Landasan sebegini banyak ditemui di lapangan udara tentera di US dan Britain. Gambar atas tu shot di pangkalan tentera di Norwich, England.Kementerian Pertahanan UK menyatakan bahawa ianya hanyalah “motorcycle range”, tapi ramai berpendapat bahawa ianya berbentuk seperti calibration tool untuk satelit. Hingga hari ni, pihak tentera tidak menjelaskan lebih lanjut tentang perkara ni.

12. Missile test??

google earth top 10 searches atlantis bad lands blood lake ferry firefox graveyard missile oprah spy satellite swastika

Dalam Google Earth, kita boleh lihat macam2 kenderaan yang berjaya diambil gambarnya, likekapalterbang, hot air balloons n many more. Tapi peluru berpandu? Haa ni sgt peliklah. Gambar ni diambil di sekitar Utah, US dimana ianya assumed dilancarkan ke udara ketika military training exercise di situ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan