Cari Blog Ini

MAHUKAN YANG TERKINI? CLICK "LIKE".

Khamis, 10 November 2011

Perkara Yang Mewarisi Kepapan

Perkara Yang Mewarisi Kepapaan

Kita kadang-kala sering mengeluh kenapa rezeki kian menjauh, tak berkat dan sebagainya. Di sini senaraikan serba sedikit yang mungkin mengarah ke keadaan itu. Semoga kita sama-sama dapat mengambil pengajaran.

Antara perkara-perkara yang boleh mewarisi kepada kepapaan adalah seperti:-


1. Tinggalkan solat

'Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak-anakmu daripada mengingati Allah (solat lima waktu). Barangsiapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang yang rugi. ' - Al-munaafiqun:9

Kalau kita sering meninggalkan solat, Allah akan hapus cahaya keberkatan dari muka kita. Itu satu, satu lagi ianya memang dosa yg besar pun. Jangan tinggalkan solat, kalau boleh lakukan solat malam (qiyaimullai) pohon rezeki, insyaAllah...

2.Tidur sesudah solat Subuh

Berpagi-pagi itu membuka pintu berkat. Kalau kita masih dok sambung tidur sesudah Subuh ataupun tak subuh langsung, nanti rezeki mahal. Cuba tengok kedai mamak atau kedai2 runcit India, biasanya dia akan buka seawal pukul 7 pagi. Sebab tu mereka maju. Ada yang tak tutup langsung pun ada, yg tukang baki rezeki kat diorang bukan org lain, kita-kita jugak kan.

Kepada yang masih belajar, cubalah menelaah pelajaran sesudah solat Subuh, waktu ini minda kita fresh, senang mengingat..insyaAllah.

3. Bakhil kepada kedua ibu-bapa

Belum pernah lagi aku tengok orang yang berbakti kepada kedua ibubapa liat rezeki dia, makin murah lagi ada, kalau tak percaya tengok saja la Billionair melayu, tokeh beras Malaysia, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, cerita yang aku baca asalnya dia ni sangat taat pada ibunya, akhir dia berjaya menjadi seorang Jutawan. Cuba korang buat kedekut dgn ibubapa, bila org tua mintak duit, asyik kata takde je, alih2 Allah mahalkan rezeki korang, kalau tak percaya buatlah...insyaAllah.

4. Bakhil untuk bersedekah

Sedekah itu memanjangkan umur, dan juga murahkan rezeki kita. Panjang umur ni bukannya hidup sampai menongkat langit tak mati-mati, cuma amal perbuatan kita tak akan mati, akan ada orang dok kenang, walaupun kita dah tiada. 3 perkara yg tidak akan terputus walaupun sesudah kita mati, iaitu Harta yang digunakan pada jalan yang baik, ilmu yang baik yang diajarkan, dan doa anak2 yg soleh....cehwah macam dialog Nurkasih plak...hehehe.

5. Makan/minum tanpa dimulai bacaan Bismillah

Kalau makan tak baca Bismillah atau doa makan, nanti rezeki kita dikongsi dengan syaitan.

6. Memakai sepatu (selipar/kasut) yang berlainan pasangan

Hukumnya pun makruh, Rasulullah melarang kita memakai kasut yang berlainan pasangan atau tinggi rendah. Tak ke macam orang gila sekali pandang, korang baik jaga2 masa main boling tu, selalu aku tengok diorang bagi kasut lelain kaler...tak ikut sunah tu...hehehe.

7. Biarkan pinggan-mangkuk yang digunakan dengan tidak berbasuh.

Kita orang melayu ni selalu dipesan oleh mak bapak kita, lepas makan, tuang sikit air ke atas pinggan, kenape? Kira dah betul la tu......korang pikirla sendiri sebabnya....hehehe

8. Merokok ketika sedang qada-hajat (buang air, besar atau kecil)

Aku pun heran kenapa, masa nak huhuk tu jugak korang nak merokok, hal ini akan mendatangkan penyakit was-was, mana satu nak fokus ni, nak meneran ke nak feeling sedut asap...pastu hembus, tak masuk akal la.....pikior la yeop eh...hehehe

9. Meludah ke atas najis sendiri

Makruh, perbuatan ni akan mengakibatkan gigi kita menjadi kuning, cuba check la kalau siapa2 yang gigi kuning tu ni la kerja diorang...hehehe.

10. Sambil memberus gigi sambil itu juga qada-hajat (buang air)

Ni pun makruh, mendatangkan penyakit was-was. Lain betul kedua2nya perkara ni, macam yg dah aku terang utk perkara no. 8.

11. Menyarung kain/baju/seluar/kasut dimulakan dengan kaki kiri

Makruh juga ni. Sebaik-baik perbuatan, mulakan dengan kaki kanan, lain la ada sebelah kaki je.

12. Menyapu/membuang sampah selepas waktu senja (malam hari)

Elakkan la membuang sampah ketika waktu ni, kalau nak sapu jugak rumah malam tu, sapu la, tapi sampah tu seeloknya dibuang pada keesokkan hari ok. Org tua pun dah pesan, sapu sampah malam-malam, buang rezeki.....dulu aku ingat saja2 je org tua buat pantang-larang, rupanya ada dlm kitab beb.....tak disangka...hehehe.

13. Memotong kuku pada hari Ahad

Waktu yg disunatkan potong kuku adalah hari Isnin, Khamis dan Jumaat, Hari2 lain makruh, hari Ahad menyebabkan kita hilang keberkatan. Kalau terpaksa tu aku tak tahu la beb....doa2 la mudah-mudahan dijauhkan.

14. Melihat najis sewaktu qada-hajat

Syaidina Ali dulu, tak pernah melihat sewaktu sedang...ehem2, so kita ikut la ek. Jangan pasang lampu kalau boleh...hehehe, cuma kang takut ada yg aim tak masuk gol je kang....ahaks, pandai2 la ek...hehehe.

15. Makan/minum dalam bekas yg pecah atau sumbing

Ni orang tua kata, kalau makan dalam pinggan sumbing, lambat jodoh atau nanti jodoh dgn org yg ......hmmm..ntah la, korang ingat2 la sendiri. Sebenarnya hukumnya makruh, dikhuatiri akan mencederakan kita secara tak sengaja.

16. Terlalu banyak ketawa

Kang menangis kang. Benda ni boleh buat mati jiwa beb, kita asyik dok suka2 je, tak ingat tak benda yang berfaedah atau utama.

aku boleh senaraikan banyak lagi tapi ini sekadar nak ingatkan yg mana penting je, kalau diikutkan ada banyak lagi...mungkin ada lebih dari 20......maaf. Banyak lagi org dok tambah2, korang try la surf kat net ni, mana tahu ada ke....insyaAllah.


Renung-Renungkan lah........ WALLAHU A'LAM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan