Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, Ketua Pengarah
Pelajaran Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia di Seminar Amalan Terbaik
dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan pada 27 Julai 2019 di Institut
Latihan Perindustrian Pedas
Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, Ketua Pengarah
Pelajaran Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia di Seminar Amalan Terbaik
dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan pada 27 Julai 2019 di Institut
Latihan Perindustrian Pedas
Peserta Seminar Amalan Terbaik
dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan
Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, Ketua Pengarah
Pelajaran Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia di Seminar Amalan Terbaik
dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan pada 27 Julai 2019 di Institut
Latihan Perindustrian Pedas
Tanda-tanda awal program ini mendapat sambutan yang baik
daripada guru-guru untuk menghasilkan Pdpc yang berkualiti melalui seminar
amalan terbaik dan inovasi seperti ini.
Kretiviti
dan inovasi dalam Pdpc asasnya bukan memudahkan guru mengajar tetapi memudahkan
murid belajar.
Fungsi asal sekolah adalah untuk mendidik anak.
Paling kurang mencapai penguasaan minimum bukan tumpukan kepada
yang nak dapatkan A sahaja kerana sistem begini tidak berlaku adil kepada anak
murid.
Hapuskan KPI, asas adalah penguasaan tahap minimum paling
kurang band 3 kerana itu adalah tanggungjawab moral.
Kesamarataan dan keadilan kepada semua. Jadikan itu vision
kita baru ia berlaku adil pada semua.
Inovasi memudahkan kefahaman, Dato’ KPPM sangat suka dan
gembira. Inovasi banyak membantu.
Analisa KPM tidak lihat bilangan A.
Harapan agar guru-guru seluruh Malaysia berusaha memastikan
supaya anak-anak boleh belajar dengan lebih mudah dan cepat untuk meningkatkan
keupayaan mereka.
Inovasi banyak membantu, harus dilakukan amalan terbaik di
semua tempat.
Jaga dan bentuk sahsiah anak murid berbanding mendapat bilangan
A semasa temuduga kerja.
Tingkatkan bilangan berfikir aras tinggi sehingga 50%. Bilangan
A akan jadi mudah jika murid boleh berfikir aras tinggi.
Turunkan tekanan pada guru kerana ia boleh menyebabkan guru
tidak kreatif dan tingkatkan fun learning supaya murid boleh belajar dengan
mudah.
Analisis KPM tidak lihat bilangan A tetapi lihat kepada
1.
Penguasaan tahap minimum, guru subjek sasarkan tiada
murid yang dapat E atau kurangkan murid yang dapat E (merapatkan jurang), berlaku
adil pada anak didik kita untuk semua subjek
2.
Tingkatkan kemahiran berfikir aras tinggi bukan
bilangan A, jawapan salah tu bagus sebab proses untuk dapatkan jawapan itu yang
sangat penting.
3.
Selesaikan masalah sebab kita tidak tahu
jawapan, kaedah berfikir ini yang dipanggil kaedah berfikir aras tinggi.
Disediakan
oleh:
En. Mohd Nizam Bin Mad Tahir,
Yang Dipertua Majlis Guru Cemerlang Negeri Sembilan
merangkap Naib Yang DiPertua Majlis Guru Cemerlang Malaysia
Guru Cemerlang Matematik, SMK Dato' Sedia Raja, Rembau
Join & Share channel telegram:
@PdpcAbad21Nota
Mohd Nizam Bin Mad Tahir @mnizamt
FB : Mohd Nizam Mad Tahir
https://zamaths.blogspot.com/2019/07/ucapan-ybhg-datuk-dr-amin-bin-senin.html
En. Mohd Nizam Bin Mad Tahir,
Yang Dipertua Majlis Guru Cemerlang Negeri Sembilan
merangkap Naib Yang DiPertua Majlis Guru Cemerlang Malaysia
Guru Cemerlang Matematik, SMK Dato' Sedia Raja, Rembau
Join & Share channel telegram:
@PdpcAbad21Nota
Mohd Nizam Bin Mad Tahir @mnizamt
FB : Mohd Nizam Mad Tahir
https://zamaths.blogspot.com/2019/07/ucapan-ybhg-datuk-dr-amin-bin-senin.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan