Cari Blog Ini

MAHUKAN YANG TERKINI? CLICK "LIKE".

Ahad, 28 Julai 2019

Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, KPPM di SATI 2019 Peringkat Kebangsaan


Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia di Seminar Amalan Terbaik dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan pada 27 Julai 2019 di Institut Latihan Perindustrian Pedas
Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia di Seminar Amalan Terbaik dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan pada 27 Julai 2019 di Institut Latihan Perindustrian Pedas

Peserta Seminar Amalan Terbaik dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan


Ucapan YBhg Datuk Dr. Amin Bin Senin, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia di Seminar Amalan Terbaik dan Inovasi (SATI 2019) Peringkat Kebangsaan pada 27 Julai 2019 di Institut Latihan Perindustrian Pedas
Tanda-tanda awal program ini mendapat sambutan yang baik daripada guru-guru untuk menghasilkan Pdpc yang berkualiti melalui seminar amalan terbaik dan inovasi seperti ini.

Kretiviti dan inovasi dalam Pdpc asasnya bukan memudahkan guru mengajar tetapi memudahkan murid belajar.

Fungsi asal sekolah adalah untuk mendidik anak.

Paling kurang mencapai penguasaan minimum bukan tumpukan kepada yang nak dapatkan A sahaja kerana sistem begini tidak berlaku adil kepada anak murid.

Hapuskan KPI, asas adalah penguasaan tahap minimum paling kurang band 3 kerana itu adalah tanggungjawab moral.

Kesamarataan dan keadilan kepada semua. Jadikan itu vision kita baru ia berlaku adil pada semua.

Inovasi memudahkan kefahaman, Dato’ KPPM sangat suka dan gembira. Inovasi banyak membantu.

Analisa KPM tidak lihat bilangan A.

Harapan agar guru-guru seluruh Malaysia berusaha memastikan supaya anak-anak boleh belajar dengan lebih mudah dan cepat untuk meningkatkan keupayaan mereka.

Inovasi banyak membantu, harus dilakukan amalan terbaik di semua tempat.

Jaga dan bentuk sahsiah anak murid berbanding mendapat bilangan A semasa temuduga kerja.

Tingkatkan bilangan berfikir aras tinggi sehingga 50%. Bilangan A akan jadi mudah jika murid boleh berfikir aras tinggi.

Turunkan tekanan pada guru kerana ia boleh menyebabkan guru tidak kreatif dan tingkatkan fun learning supaya murid boleh belajar dengan mudah.

Analisis KPM tidak lihat bilangan A tetapi lihat kepada

1.       Penguasaan tahap minimum, guru subjek sasarkan tiada murid yang dapat E atau kurangkan murid yang dapat E (merapatkan jurang), berlaku adil pada anak didik kita untuk semua subjek

2.       Tingkatkan kemahiran berfikir aras tinggi bukan bilangan A, jawapan salah tu bagus sebab proses untuk dapatkan jawapan itu yang sangat penting.

3.       Selesaikan masalah sebab kita tidak tahu jawapan, kaedah berfikir ini yang dipanggil kaedah berfikir aras tinggi.

Disediakan oleh:
En. Mohd Nizam Bin Mad Tahir,
Yang Dipertua Majlis Guru Cemerlang Negeri Sembilan
merangkap Naib Yang DiPertua Majlis Guru Cemerlang Malaysia
Guru Cemerlang Matematik, SMK Dato' Sedia Raja, Rembau

Join & Share channel telegram:
@PdpcAbad21Nota
Mohd Nizam Bin Mad Tahir @mnizamt

FB : Mohd Nizam Mad Tahir


https://zamaths.blogspot.com/2019/07/ucapan-ybhg-datuk-dr-amin-bin-senin.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan